megállító tábla

Az eladáshelyi marketing eszközök – Mit jelent a POS/POP?

Egy vállalat amikor kialakítja a marketing tevékenységét, akkor azt érdemes a marketing mix elemei mentén tenni. A marketing mix, vagy más elnevezéssel a 4P összefoglalja azt a 4 fő elemet, ami minden vállalkozás számára elengedhetetlen: Product (Termék), Price (Ár), Place (Értékesítési csatorna), Promotion (Promóció). Természetesen mind a négy elemet külön-külön végig kell gondolni, de mégis összefüggésben vannak egymással.

 

A negyedik “P”: Promóció

A promóciót más néven marketingkommunikációnak is nevezik a marketing szakmában. Marketing terv készítésekor külön promóciós, vagy marketingkommunikációs mixet szokás készíteni. Ezen belül a következő promóciós eszközöket különböztethetjük meg:

  • Reklámok
  • Értékesítés ösztönzés
  • PR
  • Személyes eladás
  • Direkt marketing

Az értékesítés ösztönzésen belül helyezkednek el az eladáshelyi ösztönzést segítő marketing eszközök, ami cikkünk témája.

 

Eladáshelyi marketing eszközök

In-store marketingnek is szokás nevezni azt, amikor közvetlenül az eladás helyén késztetjük vásárlásra a fogyasztót. Ezek azok az eszközök, amik utolsó impulzusként hatnak a fogyasztóra. Ezeknek az eszközöknek a fő célja a figyelemfelkeltés, tájékoztatás és meggyőzés.

Két változata ismert. Az egyik a POS (Point Of Sale), ami olyan hirdetéseket jelent, amelyek közvetlenül az értékesítés helyén jelennek meg, például a kasszánál. A másik változat a POP (Point of Purchase), amelyek az üzletekben bárhol megtalálhatók, a polcokon, a sorok között vagy végén, a folyosókon. A legtipikusabb megjelenési formái a következők:

  • Display-ek,
  • Wobbler,
  • Attrap,
  • Padlógrafika,
  • Polccsík,
  • Gondolavégre való kihelyezés,
  • Teszter állvány,
  • Megállító tábla,
  • Kirakat,
  • Hostess promóciók,
  • TV, óriás kivetítő.

Ezek az eszközök viszonylag egyszerűen beszerezhetők már online is, több cég foglalkozik ezek gyártásval. Példádul egyszerűen találhatunk megállító táblát, vagy bármilyen más POS/POP eszközt a Display Store oldalán: https://www.display-store.hu/megallito-tablak

Az eszközök ugyan tipikusan boltokban találhatók meg, de nem csak bevásárlóközpontok használhatják. Bármilyen cég hasznát tudja venni ezeknek, például egy étterem, vagy bármilyen üzlethelyiség előtt elhelyezett tájékoztató tábla, vagy cégér/logó ugyan úgy az eladáshelyi marketing eszközök közé tartozik.